iplink logo H512x512
 

Feilsøking

Noen raske påminnelser før vi begynner feilsøking:
1. Du kan viderekoble telefonnummeret ditt på Min Side
Så går du ikke glipp av noen samtaler inn mens telefonforbindelsen din er nede!
2. IP-telefoni trenger internett for å fungere
IP-/bredbåndstelefoni er 100% avhengig av internett – fungerer internettet ditt? Hvis ikke, ta en prat med internettleverandøren din før du feilsøker telefonien.
3. Nettverket ditt kan være årsaken til problemene, og det kan kun løses av deg eller din internettleverandør
Hvis du har offentlig IP i registreringen mot oss kan vi ikke feilsøke linjen din gratis. Les viktig informasjon om hvordan du sørger for at nettverket ditt støtter IP-telefoni.
4. IP adressen din kan være blokkert av sikkerhetsgrunner.
Hvis du har feilkonfigurert oppsettet mot oss, eller for mange oppsett kan du bli blokkert. Om du får åpnet denne linken, sjekk blokkering , er du ikke blokkert. I motsatt fall kan du være blokkert og vi ber deg ta kontakt med oss og sende oss din ip-adresse. Finn din ip-adresse her: hvaerminip.no

Velg hvilket utstyr du ønsker å feilsøke:

Feilsøking av nettverk for IP-telefoni

Utover informasjonen du finner i denne kategorien, feilsøker vi ikke nettverk der registreringene dine har offentlig IP-adresse. Dersom du behøver feilsøking av telefoni med offentlig IP-adresse utover den informasjonen som ligger her, kan du avtale dette særlig med å kontakte oss.

Vår telefoni leveres over internett du får fra en annen leverandør, og det nettverket som befinner seg der du kobler opp ip-telefoni. Det betyr at vi har begrenset mulighet til å løse problemene i ditt nettverk — vi har ingen tilgang på ditt hjemmenettverk/bedriftsnettverk, slik du selv eller din internettleverandør har.

Vi kan derimot alltid hjelpe deg å finne ut av hva som er problemet, og veilede deg som best vi kan til riktig leveradør for å løse det. Lurer du på om du har offentlig IP i din registrering? Følg stegene for å finne det ut.


Hvordan vet jeg om IP-telefonien min bruker en offentlig IP-adresse?

Først finn IP-adressen til utstyret ditt.

  • For adaptere, ring ****110# for å få lest opp din IP-adresse.
  • For telefoner, gå til menyen og finn IP-adressen enten under status -> network status eller under network -> status.

Deretter kan du ringe oss for å høre om din registrering hos oss har offentlig IP-adresse (dersom vi ikke allerede har gitt deg beskjed om at den har det).

Dersom… … ditt utstyr har privat IP, registreringen hos oss har privat IP? Alt er i orden, telefoni skal fungere, ta kontakt med oss for feilsøking.

ditt utstyr har privat IP, registreringen hos oss har offentlig IP? Du har SIP ALG/VOIP-støtte eller dobbel NAT i ditt nettverk, det må utbedres for at telefoni skal fungere 100%.

ditt utstyr har offentlig IP, registreringen hos oss har offentlig IP? Ditt utstyr står koblet direkte på det offentlig internettet og er svært sårbart for angrep (hacking), koble det umiddelbart ned og utbedre situasjonen.

Dette kan skje om du kobler opp utstyret på et modem som kun gir ut offentlige IP-adresser. Ring din internettleverandør eller nettverksdrifter for hjelp med hvor du heller kan koble opp utstyret. OBS! Dette gir ikke nødvendigvis problemer for avvikling av samtaler, men er et alvorlig sikkerhetsproblem for både deg som kunde og oss som leverandør.


Hvorfor har jeg offentlig IP-adresse?

At du har offentlig IP-adresse i registreringen mot oss betyr at det er et problem i nettverket ditt som forårsaker problemer for din telefoni. Dette er som oftest grunnet en av tre grunner:

  1. SIP-ALG i modem/router/brannmur
  2. VOIP-støtte i modem/router/brannmur
  3. “Dobbel NAT” (for eksempel ved flere routere koblet i kjede). Vi kan ikke feilsøke din telefoni før dette problemet er utbedret. Feilen kan bare rettes av internettleverandøren din (les: den som administrerer routeren din), eller i siste ledd, av deg.

Telefonen min har fungert tidligere, og jeg har ikke endret noe i nettverket eller jeg opplever ikke problemer med min telefoni, gjelder det likevel meg?

Denne typen problemer har typisk ingen mønstre. De kan være fullstendig fraværende lenge, før de plutselig slår til. Det kan være stadige gjenvendende problemer med innkommende samtaler, lyd, brudd og dårlig kvalitet. De kan være tilstede hele tiden, eller de kan komme og gå. Alt havner likevel under samme problem: SIP ALG/VOIP/dobbel NAT. Se bildet over.


Hva skal min internettleverandør (les: den som administrerer routeren din) gjøre?

For de som ikke administrerer nettverket selv (er du usikker så er det nok internettleverandør som gjør det; de som styrer eget nettverk vet som regel veldig godt at det er det de driver med). Alt som har med VOIP å gjøre, SIP ALG (Application Level Gateway), SIP inspection og lignende må deaktiveres. Ingen av disse innstillingene kan være aktive fordi de tuller med pakkene vi sender og gjør at de ikke kommer frem til din telefon slik de skal!

Noen internettleverandører sier at de ikke har tilgang til å skru av disse innstillingene i routeren til kunden. Det er svært beklagelig. Internettleverandøren bør i alle tilfeller tilrettelegge for at kunden får lov å bruke hvilke tjenester kunden ønsker å bruke på sin internettlinje, uavhengig av hvem som leverer disse. Dette kalles nettnøytralitet og er et aktuelt tema i dag, les gjerne mer om dette på Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet sine hjemmesider. Vi anbefaler på det sterkeste at dersom internettleverandør gir deg beskjed om at de ikke kan hjelpe deg, at du innhenter denne uttalelsen skriftlig (be dem sende det pr. epost) og videresender til oss. Vi sender informasjonen videre til Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet som vil se nærmere på internettleverandøren sin diskriminering av tredjepartstjenester. Vi har opplevd leverandører som gjør det vanskelig å velge selv, dessverre. Opplever du dette anbefaler vi å skifte leverandør!

Dersom internettleverandør har spørsmål i denne forbindelse kan de ta kontakt med oss på telefon 31 90 05 00 mandager, eller epost hjelp@iplink.no og referere til «SIP ALG» for å få snakke med tekniker hos oss dersom de behøver ytterligere informasjon angående problemet. Vi har dessverre ikke anledning til å kontakte internettleverandøren på vegne av deg.

Dersom internettleverandør ikke kan endre verken innstillinger, router eller hjelpe på annen måte, må vi dessverre be kunden løse problemet selv. Gå da videre til neste steg.


Hva kan jeg selv gjøre for å løse problemet?

For å løse problemet kan du skaffe deg en annen router eller en annen internettleverandør. Dersom du ikke allerede har en annen router du kan koble på der internett kommer inn i huset ditt, gå ut og kjøp en annen modell. Pass på at denne IKKE har SIP ALG/VOIP-innstillinger. Det finnes mange billige routere der ute, og elektronikkhandlene kan hjelpe å veilede deg til hvilken modell du trenger.

Har du behov for å også koble opp routeren du har fått fra din internettleverandør, kan vi anbefale å kjøpe en switch. Denne kobler du inn der internett kommer inn i huset, så kan routeren du har kjøpt få sin egen port her, og routeren fra din internettleverandør kan få en annen port.

Dersom du behøver feilsøking av telefoni med offentlig IP-adresse utover den informasjonen som ligger her, kan du gjerne avtale dette med oss. Kontakte oss for utvidet teknisk support.