Spørsmål & svar


Bestilling

Hvordan bestiller jeg?

Hustelefon

For å bestille går du til bestillingsskjemaet for iplink Hustelefon.

Bredbånd
  • Hvilket abonnement ønsker du?
  • Kundeinformasjon: Fullt navn, adresse, postnummer og -sted, mobilnummer, epost-adresse, fødselsdato
Nettverkskontroll
  • Hvilket abonnement ønsker du?
  • Kundeinformasjon: Fullt navn, adresse, postnummer og -sted, mobilnummer, epost-adresse, fødselsdato

Send oss en epost med informasjonen, og vi vil svare og behandle den så raskt vi kan.

Hva skjer når jeg har bestilt?

Vi behandler de fleste bestillinger i løpet av 5–10 dager. Du kan få raskere leveranse dersom du avtaler det med oss på forhånd.

Når du har bestilt med utstyr, vil posten levere velkomstpakken til din adresse eller nærmeste postkontor. Pakken sendes som Klimanøytral Servicepakke med mindre annet er avtalt. Når pakken sendes fra våre lokaler, får du en epost med sporingsnummer slik at du kan følge med på pakkens reise.

Når du har bestilt uten utstyr, sender vi deg velkomstinformasjon digitalt eller til din adresse, etter hva du ønsker.

Kan jeg kansellere en bestilling?

Du kan kansellere en bestilling innenfor angrefristen.

Kontakt oss via telefon for å kansellere bestillingen dersom en velkomstpakke ikke har blitt sendt. Hvis velkomstpakken har blitt sendt, må du dekke portokostnaden. Husk å fylle ut angrefristskjema og send det til oss via epost eller vanlig post.


Min Side

Hva er Min Side?

Min Side er din kundeside hos iplink. Her finner du full oversikt over dine abonnement og tjenester.

Min Side er i øyeblikket under utbedring, og vi legger fortløpende ut oppdateringer som aktiverer flere muligheter for våre kunder. I øyeblikket får du full ringehistorikk, full fakturahistorikk og din kontaktinformasjon ved pålogging. Det gis også anledning til å legge inn viderekoblinger og destinasjonssperrer.

Hva er mitt brukernavn og passord til Min Side?

Brukernavn og passord for å logge inn på Min Side får du tilsendt i ditt velkomstbrev ved oppstart av abonnement. Dersom du mangler dette, kan du ta kontakt med oss via 815 69 090 eller epost.


Vilkår

Er det noen bindingstid?

Vi opererer helt uten bindingstid i de fleste tilfeller*. Se eget avsnitt for informasjon om oppsigelsestid.

*: Unntak er der man kan velge rabattert startfaktura mot bindingstid på visse abonnement, for eksempel iplink EU, iplink Bedrift, iplink Bedrift + og iplink Nettverkskontroll.

Kan jeg endre på abonnementet mitt?

Internt bytte mellom iplink-abonnement koster ordinært 149,–. Ta kontakt med fakturaavdelingen på 815 69 090 eller via epost for å høre hva vi kan tilby deg.

Hvordan sier jeg opp?

Oppsigelse skal meldes skriftlig, men det holder med en epost. Husk å inkludere ditt navn og iplink-nummer, kundenummer eller fakturanummer.

Hva er oppsigelsestid?

Vi har en måneds oppsigelsestid som gjelder fra førstkommende månedsskifte.

For eksempel: Dersom du melder oppsigelse i april, vil din oppsigelsesmåned være mai. Ditt abonnement avsluttes når mai måned er fulløpt.


Faktura

Hvordan betaler jeg?

Du kan betale din iplink-faktura slik du selv ønsker. De fleste kundene våre bruker nettbank, men noen betaler også ved å besøke banken eller via brevgiro*.

Betal med KID-nummeret som er oppgitt på din faktura, til vårt kontonummer. iplinks kontonummer er 8150.14.28736. Du kan også tegne AvtaleGiro med oss på dette kontonummeret.

*: Dersom du betaler med brevgiro, vær obs på at tilsendt faktura ikke kan sendes inn. Du må skrive betalingsinformasjonen på en godkjent giroblankett for å sende inn betalingen.

Tilbyr iplink Avtalegiro og eFaktura?

iplink tilbyr Avtalegiro, og dette kan du opprette i nettbanken din eller ved å fylle ut dette skjemaet og sende det til Nets (adressen finner du nederst på skjemaet).

iplink tilbyr dessverre ikke eFaktura.

Kan jeg betale fra utlandet?

Klart du kan! Ved betaling fra utlandet bruker du vår IBAN-kode: NO4181501428736 og SWIFT-kode: DABANO22.

Jeg har spørsmål om fakturaen min. Hva gjør jeg?

Dersom du har generelle spørsmål om din faktura kan du henvende deg til fakturaavdelingen på telefon 815 69 090 eller epost.

Dersom du har innsigelser mot det fakturerte beløpet ber vi om at du henvender deg skriftlig, for eksempel via epost. Forklar hva du mener er feil, og vår fakturaavdeling vil behandle din henvendelse så raskt de kan.

Jeg har har ikke mottatt månedsfakturaen min. Hva gjør jeg?

Dersom du ikke har mottatt månedsfaktura fra oss, kan det hende den har havnet i spamfilteret i din epost-klient. Vi anbefaler at du legger til vår epost-adresse i adresselisten din for å sikre at fakturaen ikke sorteres som søppelpost. Du kan også logge inn på Min Side for å se din fulle fakturahistorikk.


Support

Adapteren min virker ikke. Hva kan jeg gjøre?

Når telefoniadapteren fungerer vil den ha tre eller fire lysende lamper. Strømlampen vil lyse fast, internettlampen vil lyse fast eller flimre (den flimrer når det går trafikk over internettlinjen), og telefonlampen vil lyse fast når telefonrøret er lagt på. Når du løfter røret vil telefonlampen blinke. Dersom du har to linjer, vil det være to telefonlamper som lyser.

Dersom du opplever problemer med telefonilinjen din, kan feilen ligge i adapteren. Vi ber om at du sjekker følgende punkter og kontakter oss med informasjonen du finner. Dette vil hjelpe oss å hjelpe deg raskere!

  • Hvor mange av adapterlampene lyser?
  • Hvilken farge har lysene?
  • Blinker noen av lysene? I så fall: Hvilke?

Skriv ned resultatet og kontakt vår supportavdeling på telefon 815 69 090 eller via epost. Du kan også forsøke å feilsøke det på egen hånd ved hjelp av punktene under.

Adapterens strømlampe lyser rødt, eller ingen lamper lyser

Dersom det lyser rødt i adapterens strømlampe, er det en feil i strømtilførselen. Det kan være en feil i selve adapteren, men som oftest er det strømforsyningen som er problemet. Vi sender derfor ny telefoniadapter og ny strømforsyning til kunder som opplever dette. Kontakt vår supportavdeling på telefon 815 69 090 eller via epost og gi beskjed om lampestatus dersom dette inntreffer.

Når vi sender nytt utstyr, følger det med en returlapp som du må benytte for å returnere defekt utstyr. Utstyr som ikke returneres vil etter opphørt kundeforhold faktureres med 699,– pr. adapter.

Adapterens strømlampe lyser, internettlampe lyser eller blinker

Når to lamper i adapteren lyser kan det være det være koblingsfeil, portsperre eller defekt telefonutgang. Vi anbefaler at du kontakter oss og oppgir lampestatus for feilsøking av dette problemet.

Adapterens strømlampe blinker, ingen andre lamper lyser

Når power-lyset i telefoniadapteren blinker betyr det at den ikke finner veien til internett. Det kan være forskjellige årsaker til dette. Vi anbefaler at du sjekker følgende punkter før du kontakter oss.

  1. Sjekk at nettverkskabelen sitter i riktig inngang i telefoniadapter. Du har en gul inngang merket ‘ETHERNET’ og en blå inngang merket ‘INTERNET’. Nettverkskabelen skal stå i blå ‘INTERNET’, og ingenting skal være koblet i gul ‘ETHERNET’.
  2. Sjekk at nettverkskabelen sitter i riktig utgang i bredbåndsrouter/-modem. Her skal det finnes en utgang merket ‘LAN’, ‘PC’ eller ‘ETHERNET’ der kabelen skal være for å kunne levere internett videre til telefoniadapteret.
  3. Sjekk at nettverkskabelen fungerer. Test den gjerne med datamaskin direkte mot bredbåndsrouter/-modem (husk å skru av trådløs funksjon i datamaskin før du sjekker tilkoblingen) for å se om du kommer deg på nett slik. Eventuelt kan du forsøke å bytte den ut med en annen nettverkskabel (av typen CAT5) for å se om det hjelper.
  4. Sjekk at nettverkskabelen sitter ordentlig i, i begge ender.

Dersom ingen av disse punktene fører frem, anbefaler vi at du trekker ut strømmen på bredbåndsrouter/-modem og telefoniadapter i minst én time før du plugger inn først bredbåndsrouter og deretter telefoniadapter.


Hustelefon

Hva er iplink Hustelefon (bredbåndstelefoni)?

Bredbåndstelefoni er som et vanlig fasttelefonabonnement. Du ringer med din vanlige analoge telefon, men samtalene går via bredbåndsforbindelsen din i stedet for de gamle kobberlinjene. I motsetning til den gammeldagse telefonien, vil bredbåndstelefonen ikke virke dersom strømmen går eller internett faller ut, men for de fleste er likevel bredbåndstelefoni et fullgodt alternativ.

Du velger selv om du vil ta med et nummer du allerede har hos en annen leverandør, eller om du ønsker å tildeles et nytt nummer fra våre nummerlister.

Hva slags utstyr behøver jeg for å ringe?

Du behøver ikke noe som helst, men velger selv hvordan du vil bruke din iplink Hustelefon.

Ønsker du å benytte deg av et vanlig telefonapparat, behøver du et adapter. Dette sender vi deg ved oppstart av abonnementet.

Ønsker du å benytte noe annet, for eksempel iPhone, Android, Mac eller PC, har vi en tjeneste som heter iplink Soft. Med iplink Soft ringer du ut og mottar samtaler akkurat som med en vanlig telefon. Du laster ned en applikasjon til din enhet som gjør at du kan ha med deg iplink Hustelefon uansett hvor du skal. Du kan både ringe ut og motta samtaler med ditt fastnummer via denne applikasjonen.

For bestilling av iplink Soft, fyll ut skjemaet på denne siden.

Tjenesten koster 25,– eller 50,– i måneden per Soft-aktiverte nummer, avhengig av ditt abonnement. Merk også at dersom du ønsker iplink Soft, tilbyr vi kun brukerstøtte til Bria. Du står fri til å velge andre klienter, men gjør dette på eget ansvar og på egen hånd. Vi forbeholder oss retten til å sperre ditt abonnement og fjerne tilleggstjenesten dersom ditt oppsett ikke samsvarer med vår tjeneste.

Kan jeg ha flere linjer eller telefonnumre?

Ja, det kan du! Vi tilbyr en tilleggstjeneste kalt «to linjer, ett nummer» som gjør at du vil kunne plugge to telefoner inn i samme adapter, med samme nummer til begge telefoner. Tjenesten er inkludert i prisen for kunder med iplink Norge og iplink Norge+. For kunder med Global + koster tjenesten 50,– i måneden i tillegg til din månedsavgift. For øvrige kunder koster tjenesten 25,– i tillegg til din månedsavgift.

Du kan ha så mange nummer du ønsker på ditt abonnement, men mot ekstra kostnad. Våre adaptere støtter opptil to linjer, så dersom du som adapterkunde ønsker flere enn to nummer, må du vurdere å bytte eller utvide utstyret ditt.

Kan jeg bytte eller slette et telefonnummer?

Å endre nummer eller slette tilleggsnummer koster ordinært 149,–. Kontakt oss via telefon 815 69 090 eller via epost.

Hva er viderekobling?

Når du viderekobler sender du alle samtalene som kommer inn til ditt telefonnummer, videre til et annet telefonnummer. Du kan viderekoble til alle slags nummer, men vær obs på at du betaler for oppringingen mellom ditt telefonnummer og nummeret du sender samtalen videre til.

Hvordan viderekobler jeg mitt telefonnummer?

Når du er innlogget på Min Side, velger du Innstillinger i menyen. Du får da opp en liste over dine telefonnummer hos oss. Klikk deretter på ikonet som ser ut som en liten blyant («rediger») for å åpne innstillingene for ditt telefonnummer. Her kan du huke av for to typer viderekobling:

Aktiverer du ubetinget viderekobling vil alle innkommende samtaler til ditt telefonnummer sendes videre til nummeret du fyller inn.

Aktiverer du betinget viderekobling vil alle innkommende samtaler, etter å ha ringt på ditt telefonnummer i et valgfritt antall sekunder, sendes videre til nummeret du fyller inn.


Bredbånd

Hva er iplink Bredbånd?

iplink er underleverandør av NextGenTels bredbånd. Dette er bredbåndet som har lavest ping i Norge, og det passer ypperlig sammen med for eksempel iplink Hustelefon.

Kan jeg få iplink Bredbånd?

De fleste kan ha bredbånd fra iplink. Ta kontakt med oss på telefon 815 69 090 for å høre om din adresse kan motta vår bredbåndstilkobling.


Nettverkskontroll

Hva er iplink Nettverkskontroll?

Kommer snart …

Hva betyr Trygghetsavtale?

Kommer snart …